Ruokarukous ei kuulu esiopetukseen

Lehdistötiedote 2.10.2009
Julkaisuvapaa: heti

Ruokarukous ei kuulu esiopetukseen

Vapaa-ajattelijain liitto on tehnyt Länsi-Suomen lääninhallitukselle kantelun päiväkodeissa ilmenneestä lasten ääneen rukoiluttamisesta. Nurmossa (nyk. Seinäjoki) ilmi tullutta tapausta selvitettäessä Opetusministeriön edustaja on todennut, että johdettu ruokarukous ei kuulu esiopetuksen opetussuunnitelman mukaiseen uskontokasvatukseen.

Nurmon kunnan ja päivähoidon viranomaiset ovat opetusministeriön kannasta huolimatta olleet haluttomia muuttamaan tilannetta. Erään vuonna 2008 tehdyn opinnäytetyön mukaan jopa noin puolet esiopetusta antavista päiväkodeista Länsi-Suomen läänissä sisällyttää ruokarukouksen päivittäiseen toimintaansa.

- Rehtorin tai opettajan johtamat ruokarukoukset eivät kuulu oppilaitosten eikä koulujen ruokailuun. Ohjattujen rukousten ei tule kuulua myöskään esiopetukseen eikä päiväkoteihin. Rukoiluttaminen syrjii uskontokuntiin kuulumattomia ja vähemmistöuskontoihin kuuluvia. Tämä ei estä ketään rukoilemasta hiljaa mielessään, jos hänet on siihen kotona opetettu, toteaa Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelä.

Kaikki vanhemmat voivat vapaasti valita, osallistuuko heidän lapsensa esiopetuksessa elämänkatsomustietokasvatukseen vai uskontokasvatukseen. Uskonnon harjoittaminen, siis esim. rukoileminen, ei esiopetuksessakaan kuulu kummankaan katsomusaineen opetukseen.

Lisätiedot:

Jussi K. Niemelä,
puheenjohtaja, Vapaa-ajattelijain liitto ry.
jussi.k.niemela@vapaa-ajattelijat.fi

Liite. Kantelu Länsi-Suomen lääninhallitukselle.