Uskonnottomilta tunnustuspalkinto Hyvinkään maistraatille

Lehdistötiedote/julkaisuvapaa 10.2.2010, klo 14.00

Uskonnottomilta tunnustuspalkinto Hyvinkään maistraatille

Vapaa-ajattelijain liiton edustajat luovuttivat keskiviikkona 10.2. vuoden 2009 Väinö Voipio -palkinnon Hyvinkään maistraatille ja sen henkilökunnalle pitkäjänteisestä sekä ansiokkaasta palvelutyöstä suomalaisten siviilihääparien hyväksi. Perusteluissa sanotaan:

"Poikkeuksellisen palvelualttiilla asenteellaan, joustavuudellaan virka-ajan ja -paikan ulkopuolisiin vihkimisiin sekä panoksellaan vihkiseremonioiden juhlavuuteen ja henkilökohtaisuuteen Hyvinkään maistraatin henkilökunta on osaltaan merkittävästi ollut edistämässä katsomusten tasa-arvoa Suomessa."

Siviilivihkimisten osuus on jatkuvasti lisääntynyt viime vuosina. Pääosa vihkimisistä tapahtuu maistraatin tiloissa virka-aikana, mutta varsin monet parit toivovat myös mahdollisuutta maistraatin tilojen ja virka-ajan ulkopuoliseen vihkimiseen.

Kunniakirjan lisäksi liiton edustajat luovuttivat vihkitilaan sopivan kynttilänjalan.

Vapaa-ajattelijain liitto ry on uskonnottomien etu-, oikeusturva- ja kulttuurijärjestö. Liiton myöntämä Väinö Voipio -palkinto on jaettu vuodesta 1993 alkaen.

Viime vuosina palkinnon ovat saaneet mm. Kari Enqvist (2004), Esko Valtaoja (2006) ja Erkki Tuomioja (2008). Väinö Voipio (1884-1976) oli tuomari, kirjailija ja pitkäaikainen Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja. Voipion tunnetuimmat teokset ovat uskontokriittiset Jumalan puolustus, Kahleissa vai vapaana ja Pelotuksen uskonto.

Lisätietoja:

Jussi K. Niemelä