Jyväskylän raamattumainokset sallittava

Lehdistötiedote 19.5.2011

Vapaa-ajattelijat: Jyväskylän raamattumainokset sallittava

Raamattuinfo ry:n mainoksista Jyväskylän Liikenteen busseissa on kanneltu Mainonnan eettiselle neuvostolle. Aiheesta käydään myös keskustelua useilla internet-palstoilla.

Vapaa-ajattelijain liitto ry kannattaa laajaa sananvapautta. Uskonnolliset mainokset on sallittava samoin kuin muukin markkinointi. Toivomme, että Mainonnan eettinen neuvosto suhtautuu Jeesusta, demareita, kasvissyöntiä ja K-markettia koskeviin mainoksiin samalla tavalla.

Omistajalla on oikeus valita mitä mainoksia hyväksyy. Jyväskylän Liikenne on yksityinen yritys, eikä sillä ole velvollisuutta olla tasapuolinen eri aatteita kohtaan. Se olisi halutessaan saanut myös kieltäytyä mainoksen julkaisusta.

Asia olisi toinen, jos kyseessä olisi kaupungin liikennelaitos. Julkisen vallan tulee kohdella aatteita samanarvoisina, ja epäselvissä tapauksissa mieluummin myydä mainostilaa kuin kieltäytyä. Tämä toteuttaa parhaiten perustuslain pykälät sananvapaudesta ja julkisen vallan velvollisuudesta edistää perusoikeuksia.

Lisätietoja:

Jori Mäntysalo (liittohallituksen jäsen), puh. 0400 391 558.

TIEDOKSI TOIMITUKSILLE:

Esimerkki busseissa olleesta mainoksesta on esim. sivulla http://www.raamattu.info/porinjulisteet/juliste7.jpg